Vragen? Mail helpdesk [at] dgz [dot] be
of bel 078 05 05 23
Dierengezondheidszorg Vlaanderen
Snel naar
Zorg vanaf 15 november 2017 voor gunstig BVD-statuut van uw ingevoerde vleeskalveren
6 november 2017
Sinds de start van het BVD-programma in 2015 zijn al mooie resultaten geboekt op het vlak van BVD-bestrijding. Het nieuw Koninklijk Besluit omtrent BVD introduceert ook nieuwe richtlijnen voor de vleeskalversector die ingaan vanaf 15 november. Vanaf dan moet elk nieuw opgezet vleeskalf (zowel binnen- als buitenlands) een gunstig BVD-statuut hebben.
Waar moet u vanaf 15/11/2017 rekening mee houden als u kalveren invoert? De uitgebreide richtlijnen kan u hier terugvinden (onderste link). Hieronder vatten we ze kort voor u samen.
- Als de dieren afkomstig zijn uit een BVD-vrij land (Denemarken, Oostenrijk, Finland en Zweden) wordt het BVD-statuut overgenomen. Ook van dieren afkomstig uit Ierland, dat een nationaal bestrijdingsprogramma heeft, worden de BVD-statuten overgenomen.
- Indien de dieren afkomstig zijn vanuit Duitsland of Luxemburg moet het BVD-statuut effectief op het paspoort geprint staan of moet een HIT-lijst (dit is de nationale BVD-databank van Duitsland) toegevoegd worden waaruit blijkt welke dieren BVD-vrij zijn. Op deze link vindt u het formulier (bovenste link) voor aanvoer van nuka’s en vleeskalveren.
- Bij dieren afkomstig uit alle andere landen dient de bedrijfsdierenarts binnen de termijn van 30 dagen een virologisch onderzoek uit te voeren met een conforme methode. Een overzicht van welke virologische onderzoeksmethoden toegelaten zijn, vindt u hier.
De sector heeft de afspraak gemaakt dat vleeskalverhouders elke IPI binnen de 45 dagen na toekennen van het statuut moeten afvoeren (euthanasie of slachten). Als dit niet gebeurt, wordt het volledige bedrijf geblokkeerd en kan, in afwachting van de afvoer van de IPI’s, geen enkel dier naar het slachthuis.
Heeft u nog vragen over BVD? Neem dan contact op met uw bedrijfsdierenarts of de helpdesk van DGZ op tel. 078 05 05 23 of via helpdesk [at] dgz [dot] be.