078 05 05 23
Kies je dier
Kies je dier

De specifieke PathoSense monsternamekit, de bijhorende analyse, ophaling en transport van het monster: DGZ biedt het allemaal aan. Als dierenarts kun je blijven vertrouwen op de expertise van beide partners, met als toegevoegde waarde de operationele werking van DGZ Labo en de ondersteuning van de DGZ regiodierenartsen. En bij PathoSense wordt verder gewerkt om de tool verder te optimaliseren, uit te breiden met nieuwe features en DGZ te ondersteunen met de nieuwste wetenschappelijke inzichten omtrent interpretatie.

PathoSense begint een nieuw hoofdstuk samen met DGZ-Vivee

Specifieke PathoSense monsternamekit

Bestelling monsternamekit bij DGZ

De kit met de gepatenteerde PathoSense-swab kan je bestellen via DGZ. Voor kits die afgehaald worden aan het loket, wordt geen meerkost aangerekend. Wanneer kits afgeleverd dienen te worden bij de dierenarts zal een transportkost aangerekend worden. De kit wordt voor gebruik bewaard bij kamertemperatuur. Nadat het monster werd afgenomen, wordt het monster bewaard en getransporteerd bij 4 °C.

Afleveren van monsters bij DGZ
  • Je kunt de monsters afgeven aan het loket van DGZ in Lier of Torhout, of je kunt ze via de DGZ-koerier bij jouw praktijk laten ophalen. De ophaling van monsters via DGZ koerier is steeds gratis.
  • Van dezelfde klant kunnen naast de monsters voor analyse met de PathoSense diagnostische tool ook nog bijkomende monsters worden aangeboden voor de bacteriologische en PCR analyses volgens de gangbare huidige instructies.
  • Je kunt de monsters ook afleveren in de monsterfrigo van PathoSense op de Faculteit Diergeneeskunde. Hiervoor wordt géén meerkost gerekend. Er is een dagelijks transport tussen de Faculteit en DGZ. 
Help, ik ben dierenarts van kleine huisdieren of paarden en werk reeds met AML Medvet, Velab of Medilab. Wat nu?

Dierenartsen die reeds frequent samenwerken met hun vertrouwde laboratoria AML Medvet, Velab en Medilab kunnen dit blijven doen. Ze kunnen via deze labo’s hun kit nog steeds bestellen en in huis halen. Voor de ophaling kunnen ze een beroep blijven doen op de gebruikelijke ophaalrondes en dient de dierenarts deze labo’s ook te verwittigen en het monster bij hen aan te melden. Dit laat de traceerbaarheid in alle omstandigheden toe. Tussen DGZ en deze partnerlaboratoria werden logistieke afspraken gemaakt om monsters efficiënt en snel tot bij DGZ te transporteren met een gegarandeerde koelketen.

Ik heb al een kit. Verandert er nu iets voor mij?

De werking voor jou blijft zoals ze nu loopt. Je kunt de kit(s) die je hebt, blijven gebruiken en aanbieden bij DGZ (koerier of loket) of via de partnerlaboratoria AML Medvet, Velab en Medilab.

Foto: De standaard kit is die met het korte type swab, geschikt voor de meeste monsternames. Het lange exemplaar is voor monstername in de neus van een paard of rund.

Aanmelding monster via mobiele PathoSense-app

Als je de monsters instuurt, bezorg je ons een aanvraagformulier en meld je ze aan in de PathoSense app om het te registreren en om de anamnese in te geven. Op die manier krijg je na de analyse het volledige verslag in de app. Hoe ga je tewerk?

  • Download de Pathosense-app gratis via de Apple App Store en Google Play Store om het monster in de app te kunnen aanmelden.
  • Registreer je als dierenarts voor een account via deze link: pathosense.com/user/register.
  • Ga naar de app en scan dan de QR-code op de PathoSense-spuit met de camera van jouw smartphone.
  • DGZ Labo bezorgt jou het PathoSense-rapport als bijlage bij het beproevingsverslag (met daarbij de resultaten van eventuele andere analyses binnen hetzelfde dossier). Van zodra de resultaten bekend zijn, vind je ze ook in de app op je smartphone, waar je ze eenvoudig als een pdf-rapport naar jezelf kunt mailen.
  • We raden aan om je monsters indien mogelijk in het begin van de week te bezorgen. De doorlooptijd bedraagt 8 werkdagen.

Wat omvat de aankoop van een PathoSense-analyse?

In de kost van de PathoSense-analyse zit vervat (met uitzondering van de verwerkingskost per dossier):

  • De speciale PathoSense-kit om zuivere monsters te collecteren en een hoogkwalitatief resultaat te bekomen. Opgelet, deze kit mag enkel in combinatie met een PathoSense analyse gebruikt worden.
  • De ophaling van de monster via de kosteloze koerierwerking.
  • Het labo-onderzoek om breed alle virussen en bacteriën in beeld te brengen, zonder voorafgaande selectie.
  • Het gebruik van de PathoSense-app, waarin je het monster kunt registreren en de analyserapporten gemakkelijk kunt raadplegen.

Zoals hierboven aangegeven, kun je nieuwe kits kosteloos ophalen aan het DGZ-loket, je kunt ze ook bij je praktijk laten leveren door onze koerier, mits een kleine meerkost.

Contacteer ons voor de actuele tarieven van de PathoSense-analyse: helpdesk@dgz.be of 078 05 05 23. 
De factuur gaat rechtstreeks naar de veehouder of diereigenaar.

Mis de juiste diagnose niet! Bestel kosteloos je PathoSense kit!

Aangezien de kit pas aangerekend wordt nadat de analyse werd uitgevoerd, hebben jij en je veehouder-klanten er alle belang bij om er altijd minstens één op voorraad te hebben. Zo heb je alle tools in handen om een brede identificatie van virussen en bacteriën te laten uitvoeren bij acuut zieke dieren. En kun je de juiste diagnose stellen.

Meer info over de PathoSense tool vind je in dit nieuwsbericht en op de PathoSense-website.