078 05 05 23
Kies je dier
Kies je dier

Aan de hand van de demo van DGZ Rund die tijdens het webinar werd gegeven, kregen de deelnemers alle mogelijkheden van de app te zien. Enkele deelnemers hadden nog wat extra vragen, waarop we de antwoorden gebundeld per thema hier verzameld hebben.

Login/paswoord

Kan ik dezelfde login/paswoord gebruiken als die van Veeportaal?

  • Als de login die je voor Veeportaal gebruikt nog beschikbaar is voor DGZ Rund, zal de login voor allebei dezelfde zijn, maar voor DGZ Rund uitgedrukt in kleine letters in plaats van in drukletters. Als dat niet het geval is, zullen de logins verschillen, maar we proberen ze wel zo gelijkend mogelijk te houden.
  • Het paswoord dien je zelf in te stellen bij het eerste gebruik van DGZ Rund. Indien gewenst, is het dus perfect mogelijk om éénzelfde wachtwoord te gebruiken voor zowel de app als Veeportaal.

Verschillende gebruikers/toestellen

  • Kan je DGZ Rund met meerdere personen gebruiken voor 1 beslag?
  • Kunnen we met dezelfde logingegevens op verschillende smartphones werken?
  • Kan DGZ Rund op meerdere smartphones geplaatst worden of betaal je dan twee keer?
  • Je kan met éénzelfde login op verschillende apparaten werken, en dan hoef je slechts één keer te betalen.

Registraties/meldingen algemeen

  • Kan je nog wisselen tussen smartphone en vaste pc/laptop?
  • Krijg je nog een meldingsnummer om op de manuele lijst te zetten?
  • Ik hou nu een manueel register bij. Ben ik verplicht om dat te blijven doen als ik DGZ Rund gebruik?
  • Waar zie je het meldingsnummer op de app?
  • Dien je het meldingsnummer nog op papier bij te houden?
  • Je kan steeds kiezen tussen beide: ofwel een melding registreren via DGZ Rund of via Veeportaal.
  • Voor elke melding die je registreert, zal je een meldingsnummer van Veeportaal in DGZ Rund krijgen. Dit nummer zal zichtbaar zijn bij de module ‘Meldingen’. Het is niet nodig om het ook bij te houden op papier (een papieren register bijhouden is overigens niet meer verplicht). Melden via DGZ Rund of Veeportaal is dus voldoende.

Geboortemeldingen

  • Heb je voor een geboortemelding ook 7 dagen tijd als je DGZ Rund gebruikt?
  • Voor meldingen die je via DGZ Rund registreert, geldt net zoals voor meldingen via Veeportaal een meldingstermijn van 7 dagen.
  • Hou er wel rekening mee dat meldingen op dit moment telkens een kwartier na het uur worden verstuurd. Dat betekent dat een melding ná 23.15 uur op de 7de dag laattijdig zal zijn omdat deze pas om 00.15 uur in Veeportaal geregistreerd wordt.
  • Hoe moet je de naam van het kalf of CRV-gegevens doorgeven via DGZ Rund?
  • CRV-gegevens, inclusief namen, kunnen op vandaag nog niet worden geregistreerd via DGZ Rund. Er wordt volop gewerkt aan een uitbreiding van de app zodat dit op een later moment wel mogelijk zal zijn.

Vertrekmeldingen

  • Als een dier wordt opgehaald door een vervoerder om aan het slachthuis te leveren, welk vertrektype moet ik dan vermelden?
  • Wat als ik een dier zelf naar het slachthuis voer voor eigen gebruik. Welk vertrektype meld ik dan?
  • Bij verkoop van kalveren weten wij meestal niet wie de nieuwe eigenaar is, we kennen alleen de vervoerder. Dan kunnen we toch niet anders dan de vervoerder ingeven?
  • In je vertrekmelding dient als overnemer steeds de koper van je dieren te worden geregistreerd. Afhankelijk van de situatie zal dit de handelaar, een andere veehouder of het slachthuis zijn. Of je eigen beslag als het dier geslacht wordt voor eigen gebruik. Werkt een handelaar bijvoorbeeld met een derde partij als vervoerder, dan registreer je nog steeds de handelaar als overnemer en niet de vervoerder.
  • Wat als er een slachthuisetiket op de kaart kleeft: waar moet je dat nummer dan invullen?
  • Op dit moment is het nog niet mogelijk om de VKI-gegevens en een afwezigheid van een oormerk bij vertrek door te sturen via DGZ Rund, maar dit zal op een later moment wel mogelijk worden gemaakt.
  • Kan je de afvoer van kalveren naar de mesterij vooraf melden zonder dat je nog de nationale verplaatsingsdocumenten moet afdrukken/downloaden?
  • Op termijn is het de bedoeling dat alle bewegingen in de handel elektronisch kunnen worden geregistreerd en dat de handelaar bijvoorbeeld enkel de QR-codes zal dienen te scannen via zijn eigen app, maar dat is op vandaag nog niet mogelijk.
  • Is er rechtstreekse koppeling tussen DGZ Rund en Rendac?
  • Net zoals in Veeportaal bestaat er geen rechtstreekse koppeling met Rendac om de sterfte van een dier te melden.

Verplaatsingsdocumenten/QR-codes

  • Blijven de verplaatsingsdocumenten beschikbaar in combinatie met de QR-code/app?
  • De verplaatsings- en identificatiedocumenten blijven beschikbaar.
  • Kan je ook een verplaatsingsdocument downloaden?
  • Kun je de QR-code ook afprinten vanuit de app?
  • Via DGZ Rund is het niet mogelijk om een verplaatsingsdocumenten aan te vragen/te downloaden of de QR-codes rechtstreeks af te drukken.
  • Is de QR-code identiek aan de code die op het verplaatsingsdocument staat?
  • De QR-code die je kunt ophalen via DGZ Rund is inderdaad dezelfde als deze die op het verplaatsingsdocument gedrukt staat.
  • Heb je nog een verplaatsingsdocument nodig, wanneer er een handel komt?
  • Hoe kan de handelaar de QR-code scannen als de boer met smartphone niet thuis is?
  • Op dit moment is het vaak nog niet mogelijk om de handel volledig elektronisch te laten verlopen; zo zijn bijvoorbeeld weinig slachthuizen in staat om dieren zonder verplaatsingsdocumenten te registreren, waardoor het vaak nog aangewezen is om met papieren documenten te werken. Ook bestaat er op vandaag nog geen app voor handelaars, al zal deze in de toekomst wel beschikbaar worden. Van zodra die er is, zal de aan- en verkoop van dieren volledig elektronisch kunnen verlopen, en zal het in principe niet langer nodig zijn om papieren documenten mee te geven of klaar te leggen.

Register

  • Is er geen mogelijkheid om volgens ras te sorteren?
  • Sinds de laatste update van de app is het inderdaad mogelijk om te sorteren op rastype. De andere sorteeropties die daarnaast in het register zijn voorzien, zijn: leeftijd, oormerknummer, kalvingsdatum en geslacht.

Bestellingen

  • Kan je bestellingen plaatsen via de app? Bijvoorbeeld om verloren nummers aan te vragen?
  • Het is voorlopig niet mogelijk om bestellingen te plaatsen in de app, maar deze functionaliteit zal in de toekomst wel toegevoegd worden.

Overige

  • Kan de app gekoppeld worden aan bv. Unifarm of Ceres?
  • Is het mogelijk om ook de oormerknummers te koppelen met de halsbandnummers?
  • Er bestaat geen koppeling tussen DGZ Rund en pakketten zoals Ceres, Unifarm of met halsbandnummers. De pakketten zijn hier geen vragende partij voor.