In het weekend van 13, 14 en 15 september werd Sanitel naar een nieuw informatica-platform overgebracht. In de daaropvolgende week traden er heel wat problemen op met het platform. Sinds 23 september 2024 functioneert Sanitel opnieuw naar behoren. De verplichte registraties van geboortes, aanvoer, afvoer en sterfte bij veehouders, handelaars en verzamelcentra tussen 10 september en 23 september worden als tijdig beschouwd indien deze worden uitgevoerd vóór 1 oktober 2024. Meer informatie lees je op de website van het FAVV

078 05 05 23
Kies je dier
Kies je dier
  • De ophalingen van monsters bij de dierenarts zijn kosteloos (niet van toepassing op kadavers*).
  • Tijdstip van ophaling: tussen 13 en 23 uur.
  • Zorg er altijd voor dat de monsters tijdig klaar staan.
  • Van maandag tot donderdag kun je eveneens levende eendagskuikens laten ophalen. Dit kan echter niet op feestdagen en de dag voorafgaand aan een feestdag.

Dierenartsen kunnen kiezen tussen een vast ophaalschema of monsters laten afhalen op afroep. 

 

* Meer info over ophaling van kadavers van landbouwdieren of kleine huisdieren.

 
Vast ophaalschema:
 

  • In overleg met de dierenarts stellen we een schema op met vaste ophalingsdagen. De koerier komt  dan automatisch iedere week bij je langs volgens het afgesproken schema. 
  • Dit vast schema loopt ook door op bepaalde feestdagen.
  • Heb je op een van de vaste ophaaldagen geen materiaal om mee te geven? Geef ons dan een seintje. Dit bespaart onze koerier een nutteloze rit.
  • Gebruik het inschrijvingsformulier om je in te schrijven voor het vaste ophaalschema.


Ophaling op afroep:
 

  • Wens je dat onze koerier op je praktijk langskomt voor de ophaling van monsters of kleine dieren voor pathologisch onderzoek op een dag die afwijkt van het normale schema?
  • Of wens je occasioneel een beroep te doen op ons laboratorium en heb je geen vast afhaalschema?
  • Dan kun je iedere dag van de werkweek een ophaling op afroep aanvragen.
  • Neem contact op met onze helpdesk op tel. 078 05 05 23 of via e-mail naar helpdesk@dgz.be.


Nog een tip:
 

  • Heb je voor de koerier monsters klaargezet op verschillende locaties? Moet de koerier bv. ook monsters halen uit de koelkast? 
    Laat dit dan vooraf weten aan onze helpdesk of geef dit duidelijk aan zodat onze koerier al je monsters mee kan nemen.

Hoe verpak je de monsters?

Om de verwerking van de monsters zo vlot mogelijk te laten verlopen, raden we je aan om het correcte verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Koerierdienst op feestdagen

Onze koerierdienst komt ook bij je langs op feestdagen (op enkele uitzonderingen na).